Húsvéti és tavaszi népszokások
Szinte
minden népnél rengeteg szokás kötődik a húsvéthoz még a kereszténységet
megelőző időkből, hiszen a tavaszt, a természet újjáéledését évezredekkel
ezelőtt is megünnepelték. Éppen ezért sokszor fedezhető fel ellentmondás a
húsvéti motívumokban és népszokásokban.
Böjti játékok.
A negyvennapos böjt a keresztény egyházban a húsvéti előkészület ideje, amelyet Jézus 40 napi böjtölésének és kínszenvedésének emlékére tartanak. Ilyenkor nemcsak a hús fogyasztása volt tilos, hanem a lakodalom, bálozás, zenés mulatságok is tiltva voltak. Böjt idején gyóntak, áldoztak, az egymással haragban lévők pedig igyekeztek kibékülni.
Az ifjúság körében az étkezési, szórakozási, mulatozási tilalmak ellenére
jellegzetes szokások, játékok alakultak ki, amelyeket főként böjti vasárnapokon
végeztek. Ilyen volt például a körtánc jellegű karikázás, a csárdás jellegű
szinalázás, az ifjú leányok arcpirító, avatórítus nyomát őrző ulicskázása, vagy
az ún. mancsozás, amelyben magasba dobott golyókat kellett eltalálni olyan
ütőkkel, melyeket legények faragtak a nekik tetsző leányoknak. Szeged környékén
is divatosak voltak a sportjellegű népi játékok, így például a csülközés, a
labdázás, és a köcsögdobálás.
Barkaszentelés
Jézus Jeruzsálembe vonulásának emlékünnepe a húsvét előtti, ún. virágvasárnap, vagy latin elnevezése szerint pálma vasárnap. A 6. századtól kezdve ekkor körmeneteket tartottak, ahol a pálma az időjárási viszontagságok mellett a különféle varázslásoktól is megvédett. Nálunk ezt a szentelt pálmát helyettesíti a barka. Itt is megfigyelhető, hogy bár egyházi eredetű a virágvasárnapi barkaszentelés, de a szentelt barkát felhasználták rontás ellen, gyógyításra, mennydörgés, villám elhárítására is.
Kiszehajtás, villőzés
Virágvasárnapi jellegzetes szokás szerint egy szalmabábút többnyire menyecskének öltöztettek. A kisze vagy más néven banya a tél, a böjt, a betegség megszemélyesítője, amelyet a lányok énekelve végigvittek a falun, majd pedig vízbe hajítottak vagy elégettek.A kisze öltöztetéséhez és viteléhez különböző hiedelmek fűződtek: aki öltözteti vagy elsőnek felkapja, nemsokára férjhez megy, vagy ha véletlenül visszafordul a banya, akkor joggal lehet tartani attól, hogy visszajön a betegség a faluba, vagy rosszra fordul az idő. Miután levetkőztették és vízbe hajították, a lányok vizes szalmacsomóval dörgölték az arcukat, hogy ne legyenek szeplősek, és hogy egészségesek maradjanak.
A kiszehajtás után sok helyen a villőzés következett. A lányok villőnek
nevezett faágakkal járták a házakat, ezeket a faágakat felszalagozták, olykor
kifújt tojással díszítették. A kisze kivitele a tél kivitelét, a villő
behozatala pedig a tavasz behozatalát jelképezte.
A nagyhét szokásai
A Nagycsütörtököt - zöldcsütörtöknek is nevezték, és a jó termés reményében spenótot főztek.
Nagypéntek
Jézus kereszthalálának napja, a böjt és a gyász ideje. Ezt a napot a népi babona szerencsétlennek tartotta, amikor tilos volt mindenféle állattartással, földműveléssel kapcsolatos munka, ilyenkor nem gyújtottak tüzet, nem sütöttek kenyeret (merthogy kővé vált volna), nem fontak, nem szőttek. Azonban úgy hitték: aki nagypénteken napfelkelte előtt megfürdik, azon nem fog majd a betegség. Az ilyen, ún. nagypénteki aranyvíznek szépségvarázsló erőt is tulajdonítottak.
Nagyszombati tevékenységnek számított a féregűzés, amely az egész nagyhéthez
kötődő nagytakarítás része, de ugyanígy e nap szokása volt a ház körülseprése,
hogy a boszorkányokat, kígyókat, békákat elhajtsák. Jellegzetes szertartás volt
ilyenkor a tűzszentelés, keresztelő víz szentelése. A nagyszombaton megtartott
feltámadási körmenet jellegzetesen közép-európai, magyar, német és osztrák
szertartás.
Ételszentelés
Húsvétvasárnap ünnepli a kereszténység Jézus feltámadását. Ehhez a naphoz is munkatilalom kapcsolódott: nem sepertek, nem főztek, nem hajtották ki és nem fogták be az állatokat. Már a 10. század óta húsvéti szertartásnak számít a sonka, bárány, kalács, tojás, bor megszentelése a templomban. A húsvéti bárány Jézust jelképezi. A tojás az élet, az újjászületés jelképe. A sonka a paraszti élet gazdasági és kultikus rendje szerint vált jellegzetes húsvéti étellé. Sok helyen használták mágikus célokra a szentelt ételek maradékait: a kalács morzsáját a tyúkoknak adták, hogy sok tojást tojjanak, máshol pedig tűzbe vetették a maradékot, hogy a túlvilágiaknak is jusson a szentelt ételből.
Locsolkodás
Locsolás alapja a víz tisztító, termékenységvarázsló erejébe vetett hit.
Eredete a keresztelésre utal, valamint arra a legendára, amely szerint a Jézus
feltámadását hirdető jeruzsálemi asszonyokat a zsidók locsolással akarták
elhallgattatni. A népszokások szerint a férfiak ilyenkor sorra járták a házakat
és különböző énekek, versek kíséretében locsolták meg a nekik ezért cserébe
tojást adó lányokat